آشپزی ( غذاهای محلی درگز)

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 75

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : سه شنبه 8 مهر 1393
نظرات


● ۵٠٠ گرم گوشت گردن یا سردست گوشت گردن برای آبگوشت بهتر است
● ۵٠٠ گرم تره و جعفری
● ١ لیوان لوبیا سفید
● ١ عدد پیاز
● ٢ تا ٣ عدد لیمو عمانی
● ١ قاشق چای خوری زردچوبه
● نمک و فلفل به اندازه دلخواه
● ٣ تا ۴ لیتر آب سرد
● بعضی ٣ تا ۴ عدد سیبزمینی هم استفاده می‌کنند من استفاده نمی‌کنم
ظروف و وسایل لازم:
یک قابلمه تقریبا ۵ تا ۶ لیتری
طرز تهیه:

١. سبزی ها را تمیز کنید.
٢. پیاز را پوست بکنید و به پنج شش قطعه تقسیم کنید.
٣. گوشت، لوبیا و سبزی‌ها را توی قابلمه بریزید
۴. آب را روی آن بریزید.
۵. پیاز، زردچوبه و فلفل و نمک را بیفزاید
۶. لیمو عمانی‌ها را با یک ضربه کاراته بشکنید (خورد نکنید) و داخل قابلمه بیندازید.
٧. قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار بدهید در آنرا هم ببندید بگذارید مثل برنج دم بکشد. نیازی ندارد با شدت بجوشد کافی است با حرارت کم ملایم بپزد. بهترین روش برای آبگوشت درست کردن همین است. گذارید آبگوشت تقریبا دم بکشد، البته فراموش نکنید که با این روش زمان زیادتری نیاز دارید برای اینکه هم گوشت و هم لوبیا بپزد.
بعد از اینکه آبگوشت بزباش حاضر شد آب آنرا توی یک کاسه بریزید و گوشت و لوبیا و دیگر مخلفات را با هم به کمک گوشت کوب بکوبید تا خوب نرم شود.
حتما همراه انواع آبگوشت نان، سبزی خوردن و ترشی هم سرو کنید.
نوش جان کنید

 

 

آموزش پخت خورشت یخنی:

 

 

 

 

مواد لازم برای پخت یخنی برای چهار نفر:

گوشت بره هشتصد گرم

یک پیمانه روغن
سیصد گرم پیاز
دارچین یک قاشق چای خوری
فلفل یک قاشق چای خوری
نمک یک قاشق غذاخوری
پنجاه گرم دمبه گوسفند


دستور پخت یخنی:
ابتدا پياز خورد شده را در روغن سرخ ميكنيم تا حدي كه رنگ آن طلایی شود و باید دقت کرد که پیازها نسوزد و در مرحله اول رنگ آن قهوه ای نشود. سپس ادویه جات را اضافه كرده و در مرحله بعد پنجاه گرم دمبه گوسفند آماده شده را به مدت دو دقیقه تف می دهیم. سپس گوشتها را اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه باید در حرارت ملایم پخته شود در طول پخته شدن گوشت بد نیست هر چند دقیقه یک بار خورشت را به هم بزنیم، در این مرحله هدف از به هم زدن غذا این است که پیازها نسوزد و گوشتها كاملا يكدست قهوه اي شود. پس از این پنج دقیقه هم زدن گوشتها باید به آن آب اضافه کرد که ترجیحا می تواند آب جوش باشد. مقدار آب باید به گونه ای باشد که تمام مخلوط خورشت را کاملا در زیر آب ببینید و آب حدود دو سانتیمتر از خورشت شما بالاتر قرار گرفته باشد و حالا باید صبر کرد تا پخته شود در این مرحله نباید در قابلمه را گذاشت و روی همین حرارت صبر می کنیم تا آب اضافه غذا بخار شود و گوشت یخنی کاملا در غذای شما آماده بشود. در مرحله آخر می توانید نمک را اضافه کنید و غذای شما آماده شده است تا یک نهار مقوی و خوش مزه را تجربه کنید. در عکس بالا که از خورشت یخنی گرفته شده است شما می توانید شکل و شمایل خورشت و میزان آب باقی مانده در خورشت خودتان را ببینید.

نکته: تقریبا پخت یخنی چهارساعت طول می کشد.
نکته: آب يخني نبايد زياد باشد
نکته: در زمان پیاز داغ کردن غذا در مراحل اولیه می توانید از ادویه جات مختلفی مثل فلفل و دارچین و... نظر به سلیقه خودتان استفاده کنید
نکته: نوع ریز کردن پیاز رمز اساسی رسیدن یک یخنی خوب است. پیازها باید نه زیاد ریز و نه زیاد درشت باشند. اندازه پیازهای یک غذای یخنی خوب را می توانید در تجربه های مختلف بدست آورید.
نکته: ضمناً تو درگز روی برنجشون روغن زرد حیوانی میریزن (روغن داغ )

 

 

منبع: tnews.ir

 

دلمه برگ انگور:

مواد لازم:
برگ مو نیم کیلو
گوشت چرخ کرده نیم کیلو ( در شکل زیر من گوشت چرخ کرده را با پیاز داغ مخلوط کرده و کمی تف داده و آماده کردم)
سبزی دلمه ( تره – جعفری- شوید) نیم کیلو
برنج یک لیوان
لپه یک استکان
پیاز سرخ کرده چهار قاشق غذاخوری
آبغوره یک استکان
ماست یک استکان( بهتر است ترش باشد)
نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه:


گوشت چرخ کرده را با پیاز سرخ کرده مخلوط کرده و کمی تف می‌دهیم . نمک و زردچوبه را به آن اضافه کرده با یک فنجان آب می‌گذاریم به آرامی بپزد.
لپه را جدا پخته و در ظرفی می‌ریزیم. سبزی را خرد کرده و به آن اضافه می‌کنیم. برنج را که قبلن خیس کرده ( مدت دوساعت باید خیس بخورد) به مخلوط لپه و سبزی اضافه می‌کنیم. سپس گوشت چرخ کرده پخته شده را به آن اضافه کرده و ماست را خوب هم می‌زنیم و با آبغوره به داخل مایه دلمه می‌ریزیم. اگر شما دلمه را شیرین دوست داشته باشید دو- سه قاشق شکر هم به مایه اضافه کنید. ( من دلمه را ترش درست می‌کنم )
مایه دلمه به شکل زیر در می آید به خاطر ماست و آبغوره که در داخلش ریخیتیم کمی آبدار است در انتهای کار می توانید آب آن را صاف کرده و به روی دلمه پیچیده شده بریزید.


کمی از مایه دلمه را بر می‌داریم و داخل برگ می‌گذاریم و برگ‌ها را روی هم می‌اوریم و محکم می‌پیچیم و داخل ظرف می‌گذاریم. به همین ترتیب همه برگ‌ها را روی هم بدون فاصله می‌چینیم بعد دو لیوان آب داخل ظرف دلمه می‌ریزیم و ظرف را روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا پخته شود. اگر اب دلمه کم بود می‌توانید دوباره کمی آب جوش به آن اضافه کنید.


بهتر است دلمه با آب کم و حرارت ملایم پخته شود. بعد از پخته شدن دلمه کمی کره داغ کرده و روی ان می‌دهیم و در ظرف می‌کشیم.

 

 

فتیر مسگه (فتیر با کره ):

فتیر مسکه : این غذا از کره محلی گوسفندی و یا گاوی در فصل بهار تهیه می شود برای تهیه این نان ابتدا باید فتیر قتلمه را درست کنیم . مواد لازم برای تهیه قتلمه : (قَتلَمَه ، لغتی است ترکی . یک نوع نان روغنی است)آرد :5/2 کیلو برای 5نفر پودر خمیر ترش : 2قاشق غذاخوری روغن: 300 گرم نمک و زرد چوبه: مقداری طرز تهیه : آرد را با نمک و آب مخلوط کرده و پودر خمیر ترش به آن می افزاییم و خوب ورز می دهیم و می گذاریم بماند تاور بیاید . بعد خمیر را باوردنه باز می کنیم به قطر نیم سانت بعدروی آن روغن و زردچوبه می ریزیم و بوسیله چاقو به قطعات 3سانتی متر خمیر را می بریم و قطعات جداشده را بصورت گلوله خمیر در می آوریم . چونه های خمیر را به قطر یک سانتی متر پهن می کنیم . بعد در فریا تنور می پزیم . روی نانهای داغ کره و کمی شکر می مالیم و فتیر ها را از قسمت روی فتیر دوتایی روی هم می گذاریم . این نان به همراه دوغ محلی مصرف می شود

 

منبع:http://www.dargazkhabar.ir


تعداد بازدید از این مطلب: 1444
موضوعات مرتبط: نوخندان , دانستنی ها , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود